poniedziałek, 17 marca 2014

Odchudzona fasolka po bretońsku

Lubię fasolę, ale nie znam zbyt wielu dań z nią w roli głównej, to danie za to kojarzę bardzo dobrze. Niestety, używa się do niego kiełbasy, która często jest bardzo tłusta i zawiera niewiele mięsa, a więc i białka, dlatego zastąpiłam ją piersią z kurczaka, a by nadać potrawie charakterystyczny smak - wędzoną piersią z kurczaka. Po przesmażeniu jest bardzo chrupiąca. Danie jest sycące, zawiera dużo białka, złożone węglowodany i niewiele tłuszczu. Podałam składniki na 2-3 osoby.

 Fasola jest źródłem odżywczego białka, w którym znajdują się duże ilości lizyny. Lizyna jest potrzebna organizmowi do produkcji karnityny. Karnityna z kolei wykazuje korzystne działanie na organizm – wzmacnia serce, zapobiega chorobie niedokrwiennej, a także przeciwdziała zawałowi. Fasola powinna znaleźć się w diecie osób, które często jedzą mięso, ryby, jaja i produkty zbożowe – pokarmy kwasotwórcze. Białko fasoli jest zasadotwórcze, w związku z czym pozwala zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fasola zmniejsza wydzielanie kwasów żołądkowych. Dlatego też jest szczególnie cenna dla osób cierpiących na nadkwasotę i zgagę. W fasoli ukryte są witaminy z grupy B oraz witamina E. Poza tym fasola jest bogata w fosfor, potas, magnez, wapń i żelazo.
Jest bogata w potas, wapń i fosfor. W przeciwieństwie do grochu nie zawiera sodu. W niektórych jej gatunkach występuje żelazo (haricot), kwas foliowy (mung, pinto, z czarnym oczkiem), selen (z czarnym oczkiem) oraz dobroczynny zwłaszcza dla mężczyzn cynk (fasola czerwona, nerkowa i czarna). Fasola ma też lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych (inhibitory proteazy), a także rozpuszczalny błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu. Niestety ma także wady - powoduje wzdęcia i gazy. Dlatego nie mogą jej jeść kobiety w ciąży i karmiące piersią, małe dzieci, osoby starsze i cierpiące na zaparcia.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/fasola-wartosc-odzywcza-gatunki-fasoli-sposoby-przyrzadzania_33486.html

Jest bogata w potas, wapń i fosfor. W przeciwieństwie do grochu nie zawiera sodu. W niektórych jej gatunkach występuje żelazo (haricot), kwas foliowy (mung, pinto, z czarnym oczkiem), selen (z czarnym oczkiem) oraz dobroczynny zwłaszcza dla mężczyzn cynk (fasola czerwona, nerkowa i czarna). Fasola ma też lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych (inhibitory proteazy), a także rozpuszczalny błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu. Niestety ma także wady - powoduje wzdęcia i gazy. Dlatego nie mogą jej jeść kobiety w ciąży i karmiące piersią, małe dzieci, osoby starsze i cierpiące na zaparcia.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/fasola-wartosc-odzywcza-gatunki-fasoli-sposoby-przyrzadzania_33486.html

Składniki:
  • wędzona pierś z kurczaka
  • puszka białej fasoli konserwowej
  • czerwona cebula
  • 200 ml gęstego przecieru pomidorowego lub puszka pomidorów krojonych
  • słodka papryka, ostra papryka, majeranek, kminek, pieprz cayenne, sól, pieprz, czosnek granulowany
  • łyżeczka oleju kokosowego lub innego tłuszczu roślinnego
Na patelni rozgrzać łyżeczkę tłuszczu, zeszklić cebulę, dodać pokrojoną w paseczki lub kostkę wędzoną pierś z kurczaka, wszystko podsmażyć, żeby pierś z kurczaka stała się chrupiąca, dodać przecier pomidorowy i odcedzoną fasolę. Nie należy z fasoli zmywać zalewy, należy ją jedynie odcedzić, to zagęści potrawę. Dodać przyprawy i wymieszać i spróbować, podgotować na małym ogniu bez przykrycia, aż wszystko zgęstnieje. Najlepiej podawać na ciepło.



2 komentarze:

  1. Nie przepadam za fasolką po bretońsku w wersji tradycyjnej ale Twoja wersja wygląda bardzo fajnie, chyba nawet się skuszę i ją zrobię :) Fajny pomysł na takie "dietetyczne" danie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. OOO właśnie ostatnio robiłam niemalże identyczną wersję <3

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...