wtorek, 18 lutego 2014

Sałatka z fetą i brokułami z dressingiem jogurtowym

Dzisiaj nareszcie jadę do domu! Nie było mnie tam 5 tygodni i to chyba dobrze, bo chociaż się cieszę, że wracam i stęskniłam się za rodzicami. Mam dość dużo nauki na marzec, a postanowiłam być bardzo systematyczna, więc pewnie cały swój czas poświęcę na wkuwanie, ALE biorę buty do biegania!  Może namówię tatę, żeby ze mną pobiegał :)  Jeszcze muszę iść na zabieg wyrwania ósemki do szpitala i nie wiem, czy będę musiała się położyć, czy będę mogła być w domu.
Ta sałatka jest pyszna!! Już przymierzałam się do niej jakiś czas temu i to wiele razy, ale nigdy nie udało mi się jej zrobić. Nareszcie się zmobilizowałam i naprawdę było warto. Prażone pestki słonecznika bardzo wzbogacają jej smak, przez sos czosnkowy polecam ją raczej jeść w domu, niż brać na wynos.
 
Brokuły w naszym kraju dostępne są przez cały rok, jeśli nie świeże to w formie mrożonej. Barwa brokułów waha się od zielonej do fioletowej, zależnie od gatunku, sposobu hodowli lub też długości przechowywania. W rankingach warzyw i owoców są na pierwszym miejscu pod względem mocy w przeciwdziałaniu rakowi. Brokuły są dobrem źródłem minerałów takich jak: potas, wapń, żelazo, fosfor, mangan, magnez, siarka oraz witamin: A (beta-karoten), B1, B2, B6, C, K, PP, kwas pantotenowy i kwas foliowy. Brokuły jako warzywo są też naturalnie dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Ponadto brokuły zaleca się cukrzykom (duża ilość chromu), osobom walczącym z wysokim poziomem cholesterolu, mającym problemy z sercem, anemią, z niedoborami wapnia i z artretyzmem.

Nasiona słonecznika są stosunkowo tanie, a charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Zakup jednej 100 g paczuszki nasion to wydatek rzędu 1-2 zł. Spożywanie nasion czy kiełków kojarzy się z nieprzyjemną dietą. Tak nie musi być. Nasiona słonecznika są bowiem bardzo smaczne i mogą stanowić przyjemną przekąskę zamiast chipsów czy paluszków przy wieczornym oglądaniu telewizji.
Nasiona słonecznika są źródłem białka, tłuszczów: głównie wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają też sporo potasu, fosforu, magnezu, żelaza i cynku. Stanowią dobre źródło witaminy E oraz folianów. W dużej mierze zatem zaleca się ich spożywanie osobom, które chcą poprawić wygląd skóry, paznokci, włosów oraz osób dbających o poziom cholesterolu we krwi. Takie połączenie składników to idealny zestaw dla serca i układu krążenia.

Ser miękki feta jest najbardziej znanym greckim serem. Oryginalny ser, pochodzący z północnej Grecji, produkowany jest z mieszanki pasteryzowanego mleka owczego z mlekiem kozim. Ser feta jest marynowany w zalewie octowej, która nadaje mu charakterystyczny słony smak. Feta jest dobrym źródłem białka i tłuszczu zwierzęcego oraz sodu.


Składniki:
  • 250 g brokułu
  • 40 g sera feta 12% tłuszczu
  • 2 łyżki pestek słonecznika
  • mały kubeczek jogurtu naturalnego
  • łyżeczka musztardy, najlepiej Dijon
  • 2 ząbki czosnku
  • sól, pieprz
Brokuł ugotować w osolonej wodzie na półtwardo. Jogurt naturalny połączyć z musztardą, solą, pieprzem i przeciśniętym przez praskę czosnek, odstawić do przegryzienia. W tym czasie na suchej patelni podprażyć słonecznik cały czas mieszając. Na talerzu ułożyć ugotowany brokuł, polać sosem i posypać słonecznikiem.


Wartość kaloryczna sałatki : 269 kcal
Białko: 18,34 g
Tłuszcze: 13,36 g
Węglowodany: 24,16 g
 

7 komentarzy:

  1. Mam wszystkie składniki w domu, więc bardzo chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam tą sałatkę, też często robimy podobne w domu. :)
    Twój blog jest taki zdrowy! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubie tu zaglądać zawsze pysznie, lekko i kolorowo ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. to w koncu majonez czy musztarda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepraszam, pomyliłam się, MUSZTARDA :)

      Usuń
  5. a gdzie w tym feta ;-)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...