niedziela, 6 października 2013

Pełnoziarnisty makaron orkiszowy z wędzoną piersią z kurczaka i cukinią

Spotkaliście się wcześniej z makaronem orkiszowym, do tego pełnoziarnistym? Ja nigdzie w supermarketach go nie widziałam, swój dostałam od Naturalnej Spiżarni i postanowiłam coś nowego z niego wymyślić,a  nie tylko standardowo używać do zup. Oczywiście można go zastąpić każdym innym, ale tego na pewno warto spróbować. Jest delikatny w smaku, w składzie nie ma soli, ale gotuje się go w osolonej wodzie, dzięki czemu nawet miłośnicy soli nie będą zawidziedzeni! 
Bardzo rzadko jem makarony, bo brak mi pomysłu na ich przygotowanie. Jak myślę ''makaron'', to widzę spaghetti z sosem pomidorowym, ewentualnie nitki pływające w pomidorowej, muszę to zmienić, tym bardziej, że mam sporo zapasów. 
O zaletach orkiszu pisałam tutaj już wielokronie, przypomnę w skrócie : orkisz jest odmianą pszenicy, ale w porównaniu do pszenicy zwyczajnej zawiera więcej białka, cynku, miedzi , selenu oraz witamin A i E, dodatkowo posiada też więcej lepiej przyswajalnego glutenu. Jest też dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który wypełnia żołądek powodując szybkie i długie uczucie sytości oraz pomaga przy zaparciach działając jak ''miotełka''. 
Podane składniki wystarczą na dwie małe porcje lub jeden porządny obiad :) 


Składniki:

  • 3/4-1 szklanki makaronu pełnoziarnistego orkiszowego LINK
  • kawałek cukinii (wielkość według uznania)
  • 1/2 czerwonej cebuli
  • 100 g wędzonego kurczaka
  • 2 ząbki czosnku
  • łyżeczka oliwy
  • 100g jogurtu naturalnego ( NIE 0%!!)
  • świeża bazylia
  • rozmaryn, oregano, słodka papryka, sól, pieprz

Makaron ugotować al dente, czyli na półtwardo, odcedzić. Powinno się go przepłukać zimną wodą, w celu mniejszenia indeksu glikemicznego.
Jeśli cukinia jest gruba, to pokroić jeden plasterki jeszcze na 4 części (tak jak na zdjęciu), jeśli nie, to kroić ją na cienkie kawałki, cebulę drobno posiekać. Obrać i zmiażdżyć czosnek. Wędzoną pierś z kurczaka oczyścić ze zbędnego tłuszczu jeśli jest widoczny, potem pokroić w kwadraty.
Na patelni teflonowej rozgrzać łyżeczkę oliwy, wrzucić zmiażdżony czosnek i lekko podsmażyć (bardzo szybko, bo gdy się przypali stanie się gorzki), dorzucić cebulę, cukinię i wędzonkę, podsmażyć na średnim ogniu, aż cebula i cukinia staną się bardziej miękkie. Potem dodać przyprawy, sól, pieprz i posiekane liście świeże bazylii. Wszystko zalać jogurtem naturalnym, ale pamiętać żeby nie używać jogurtu 0%, ponieważ pod wpływem temperatury stanie się kwaśny. Na talerz wyłożyć makaron, na to wylać sos, wcinać :)




Wartość kaloryczna, jeśli danie jest dla jednej osoby: 507 kcal
Białko: 39 g
Tłuszcze: 9,5 g
Węglowodany: 72 g

Wartości ilości B/T/W obliczałam niestety dla makaronu pszennego, bo w moich tabelach brak makaronu pełnoziarnistego orkiszowego, najprawdopodobniej jest troszkę mniej węglowodanów, a więcej białka.

7 komentarzy:

  1. Wygląda pysznie. Zrobię dziś makaron na obiad ale z wędzonym łososiem :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię identyczne danie tylko z łososiem/tuńczykiem :)
    Pozdrawiam ciepło, Asia

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam odwrotnie.Zazwyczaj jak nie mam pomysłu na obiad albo mam różne resztki w lodówce to sięgam po makaron, gdyż możliwości jego przygotowania są niezliczone i zawsze jest pysznie, a najczęściej też szybko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja taki makaron kupiłam raz w Carrefourze, za 400g zapłaciłam 7-8zł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda smakowicie. Ten makaron kosztuje 5,20 w Naturalnej Spiżarni;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...