wtorek, 8 października 2013

Hummus

Hummus jest rodzajem pasty do chleba oraz placków chlebopodobnych w tradycji kulinarnych kultur bliskowschodnich i obszarów Morza Śródziemnego, głównym skłądnikiem hummusu jest ciecierzyca. 
Ciecierzyca jest warzywem strączkowym, ze względu na dobry skład aminokwasowy jest świetnym zamiennikiem mięsa w diecie wegetariańskiej, Posiada spore ilości błonnika, który zapobiega powstawaniu raka jelita grubego, pomaga przy zaparciach, ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu stabilizuje poziom glukozy we krwi. Dzięki temu, że zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływa na działanie śledziony, trzustki i żółądka. Jej spożywanie podnosi odporność organizmu i dobrze wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Trudno określić dokładny czas gotowania ciecierzycy, zależy od producenta i jej rodzaju. Kupowałam zarówno ciecierzycę bio, jak i tą tańszą, zwykłą. Bio miała troszkę mniejsze ziarenka, przez co gotowałą się krócej i według mnie smakowała lepiej, chociaż była ponad dwukrotnie droższa od zwykłej ciecierzycy, która jest do kupienia na dziale z mąkami/kaszami/ ryżem na przykład w Tesco. 
Sezam, z którego robi się pastę sezamową posiada wiele witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, ponadto zawiera lecytynę, dzięki której pomaga w trakcie intensywnej pracy umysłowej. Białko zawarte w sezamie ma podobną wartość odżywczą jak białko zawarte w białku jaja kurzego, dodatkowo jest bardzo łatwo przyswajane przez organizm. Sezam posiada dużo witamin A, E, tych z grupy B, magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu.
Swoją pastę robiłam na 1/2 porcji. Z podanych składników powinna wyjść duża miseczka (około 20 porcji), można stosować pastę jako zdrowszy zamiennik masła.


Składniki:

  • 200 g ugotowanej ciecierzycy KLIK
  • 4 łyżki pasty tahini (z ziaren sezamu) KLIK 
  • łyżka oliwy
  • 2 płaskie łyżki soku z cytryny
  • jeden ząbek czosnku
  • sól/pieprz
  • około 50 ml wody z gotowania ciecierzycy

Ciecierzycę ugotować lub użyć już takiej z puszki, odcedzić i wrzucić do blendera. Ząbek czosnku obrać i zmiażdżyć, dorzucić do ciecierzycy,do wszystkiego dodać pastę sezamową, sok z cytryny i oliwę.
Wszystko zmiksować na gładką masę, spróbować i doprawić do smaku solą i świeżo zmielonym pieprzem.
Całość przełożyć do miseczki. Trzymać w lodówce nawet 3-4 dni. Najlepiej przełożyć potem do pudełeczka z przykrywką, żeby pasta nie obsychała z wierzchu.

Wartość kaloryczna całego przepisu : 948 kcal
Białko : 28 g
Tłuszcze : 67 g
Węglowodany : 67 g
Najlepiej smakuje ze świeżym, chrupiącym pełnoziarnistym pieczywem :)



8 komentarzy:

  1. wygląda jak twarożek, kiedyś zrobię na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam hummus i jego prostszą wersję jako codzienną pastę do pieczywa. Zazwyczaj jak zrobię porcję z jednej puszki cieciorki pochłaniamy ją z Nim na jedną kolację ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja teraz tworzę gulasz z ciecierzycy, ale hummus też jest super.

    OdpowiedzUsuń
  4. Będę musiala sprobowac wkoncu zrobi c:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Robiłam kiedyś hummus z oliwą z suszonych pomidorów, bazylią i suszoną papryką. Pyszny był, polecam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Można dodać oliwki albo właśnie papryke i wychodzi paprykowy, lepiej smakuje i jest wyraźniejszy z większą ilością czosnku:)

    OdpowiedzUsuń
  7. a co kiedy nie ma pasty tahini?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...