niedziela, 24 marca 2013

Bułki pełnoziarniste na drożdżach

Wyszły naprawdę dobre! Już wiele razy próbowałam piec bułki, za każdym razem były w porządku ,ale te przebijają na razie wszystkie. Fajnie wyrosły dzięki dodatkowi mąki pszennej niższego typu (480), z podanych składników wyszły mi 4 średniej wielkości bułki i jeden precel.




Składniki :
  • 35 g mąki pszennej typ 480
  • 100 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 9 g drożdży
  • 50 ml ciepłego mleka 1,5 %
  • 60 ml wody
  • pół łyżeczki soli
  • troszkę cukru
  • pół łyżeczki oliwy
  • białko jaja i dodatki do posypania bułek
 Drożdże należy zmieszać z ciepłym mlekiem i wodą ,dodać troszkę cukru i  łyżkę mąki ,odstawić do ciepłego miejsca żeby zaczyn wyrósł.
 Zmieszać pozostałą mąkę z solą, ewentualnie dodać jakieś ziarna.
 Gdy zaczyn ''się ruszy'' dolać go do mąki, dodać oliwę i porządnie i długo wyrabiać ciasto, ma odchodzić swobodnie od dłoni i być elastyczne. Tutaj niestety trzeba się uzbroić w cierpliwość.
 Wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 70-90 minut.
 Jak widać na zdjęciach urośnie w znacznym stopniu :)
 Ciasto wyrabiamy w dłoniach jeszcze raz, wałkujemy na jakieś 1,5-2 cm ( bo jeszcze urośnie) i wycinamy bułki szklanką.
 Układamy bułki na papierze do pieczenia.
 Smarujemy roztrzepanym widelcem białkiem i posypujemy dodatkami.
Wstawiamy do piekarnika na 30 minut do 180 stopni.


 Średnia wartość kaloryczna jednej bułki:106 kcal
Białko: 4,4 g
Tłuszcze : 1,2 g
Węglowodany : 20,8 g





5 komentarzy:

  1. można pszenną pełnoziarnistą zastąpić na pełnoziarnistą żytnią?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można, ale mogą wtedy gorzej wyrosnąć

      Usuń
  2. Myślałam, że to pączki :D a tu proszę bułki :) Wyglądają rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja już nie wiem, co robić ;( Ucieszyłam się, że jednak pieczywo mi wychodzi... Przedwczoraj zrobiłam te bułki wyszły idealne, że aż postanowiłam dzisiaj ten wyczyn powtórzyć. Zaczyn nie wyrósł - jeden, zrobilam drugi, też nie ruszył (robiłam tak samo jak poprzednio, nawet drożdże te same). W końcu się wkurzyłam i dodałam do ciasta drożdże instant - wyrosło, choć nie tak ładnie jak poprzednio. Przy pieczeniu góra bułek się spaliła, spód został surowy... Zrobiłam wszystko identycznie jak poprzednio, co się dzieje, jakieś pomysły?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...